Język strony
Zaloguj się do dzienniczka

Spotkanie koordynatorów programu Erasmus+

W połowie października odbyło się w naszej szkole pięciodniowe spotkanie koordynatorów programu Erasmus+ oraz dyrektorów szkół uczestniczących w projekcie „Wszyscy jesteśmy dziećmi starożytnych Greków i Rzymian”. Nasi goście przyjechali z Istituto Comprensivi Assisi 2 i Istituto Comprensivi Assisi 3 z Włoch oraz Insituto de Educacion Secundaria Les Costa Del Sol w Torremolinos z Hiszpanii.

Pierwszy dzień wizyty w „Dębince”, 14 października, zbiegł się z polskim Dniem Edukacji Narodowej. Z tej okazji przygotowaliśmy spotkanie całej społeczności szkolnej. Po staropolskim przywitaniu gości chlebem i solą oraz okolicznościowych przemówieniach dzieci zaprezentowały polskie, włoskie i hiszpańskie tańce narodowe. Następnie grupa uczniów gimnazjum zaprosiła gości na spektakl „Skrzynka pełna złota” zrealizowany w języku angielskim, a oparty na antycznej sztuce Plauta.

Niestety, na tym kończyły się przyjemności, bowiem celem spotkania było przede wszystkim zaplanowanie i skoordynowanie działań przywidzianych na najbliższe dwa lata. Kolejne godziny upłynęły nam na długich i bardzo owocnych dyskusjach o różnych niuansach programu.

Roboczą część obrad rozpoczęliśmy od przedstawienia się i omówienia specyfiki naszych szkół. Warto bowiem pamiętać, że choć znamy się od grudnia 2014 roku, spotkanie w Poznaniu było naszym pierwszym. Do tej pory komunikacja odbywała się wyłącznie drogą elektroniczną i choć postęp techniczny jest ogromny, nic nie zastąpi możliwości tradycyjnej rozmowy w gronie całego zespołu zaangażowanego w projekt.

Sobota, 15 października, upłynęła nam pod znakiem tegorocznego Hakuna. W ramach dzielenia się dobrymi praktykami zapoznaliśmy gości z ideą gry i metodą jej realizacji. Ku naszemu zaskoczeniu cały zespół postanowił wziąć udział w zabawie i wyruszył śladem naszych uczniów. Pomimo opóźnienia startu (uczniowie mieli dwie godziny przewagi nad nauczycielami z Hiszpanii i Włoch) gościom udało się odnaleźć większość punktów i zrealizować niemal wszystkie zadania. Co więcej – choć wszyscy członkowie tego wyjątkowego zespołu byli zapewne bardzo zmęczeni, to jednak dotrzymali nam także kroku w czasie wieczerzy i śpiewanek, by na koniec wziąć jeszcze udział w obrzędzie przyjęcia pierwszoklasistów do naszej społeczności. Bawili się przy tym doskonale, ale co najważniejsze, uznali taki rodzaj gry za doskonałą metodę przekazywania wiedzy i umiejętności społecznych. Wysoko przy tym ocenili zaangażowanie absolwentów i nauczycieli odpowiedzialnych za przebieg gry.

Niedziela była dniem przeznaczonym na regenerację sił nadszarpniętych sobotnimi przeżyciami. Pomimo to znaleźliśmy czas na kolejną turę rozmów o projekcie. Kontynuowaliśmy je od wczesnego rana w poniedziałek. Ten dzień był najbardziej intensywny pod tym względem. Na dyskusjach i planowaniu spędziliśmy tyle czasu, że ze szkoły wychodziliśmy dopiero wieczorem. Udało się nam jednak ustalić zakres aktywności planowanych na całe dwa lata.

Ostatni dzień wizyty przeznaczyliśmy na wycieczkę po Wielkopolsce. Zaprezentowaliśmy w ten sposób miejsca, które można będzie odwiedzić ponownie w maju 2018 roku, gdy do Dębinki przyjadą uczniowie ze szkół partnerskich. Trasę rozpoczęliśmy od grodu i romańskiego kościoła w Gieczu. Następnie przez Koszuty trafiliśmy do Kórnika, gdzie gości olśniły wspaniałe pałacowe wnętrza. Znaleźliśmy też liczne odniesienia do antyku i to nie tylko w postaci starożytnych zabytków pochodzących z Grecji i Rzymu ale także obiektów świadczących o kontaktach pomiędzy różnymi częściami Europy na przestrzeni wieków. Równie wielkie wrażenie zrobił kompleks pałacowy w Rogalinie, ale w prawdziwe zdumienie wprawiła naszych gości architektura rogalińskiego kościoła, będącego dokładną kopią rzymskich świątyń. Dzień zakończyliśmy kolacją w domu jednego z niezawodnych przyjaciół szkoły, pana Leszka Ciesielskiego.

W środę, 19 października, nasi goście pełni wrażeń i nowych pomysłów odlecieli do swoich krajów. My zaś rzuciliśmy się w wir pracy i przygotowań do kolejnych etapów realizacji projektu. Pierwszym z nich będzie cykl zajęć związanych z kulturą antyczną i konkurs wiedzy o antyku, który planujemy przeprowadzić już na przełomie listopada i grudnia. O szczegółach poinformujemy już wkrótce.

Adam Bech

Galeria zdjęć

Pomagają nam