Język strony
Zaloguj się do dzienniczka

Wycieczka do Włoch w ramach projektu Erasmus+

W dniach 15-22 lutego siedmioosobowy zespół uczniów z naszej szkoły, wraz z opiekunami wybrał się na wycieczkę do Włoch w ramach projektu Erasmus+ „Wszyscy jesteśmy dziećmi Starożytnych Greków i Rzymian”. Głównym celem wyjazdu było uczestnictwo w międzynarodowym finale konkursu wiedzy o antyku, którego szkolne eliminacje zostały przeprowadzone w listopadzie zeszłego roku.

W środę wszyscy stawili się na poznańskim lotnisku Ławica, by około godziny 14: 00 bezproblemowo wylecieć do Rzymu. Podczas lotu mogliśmy zobaczyć m.in. piękną panoramę Alp. Po dwóch godzinach podróży szczęśliwie wylądowaliśmy w Rzymie, by następnie przebyć busem 180 kilometrów dzielących nas od miejscowości Santa Maria degli Angeli. Znajdowała się tam współpracująca z nami w ramach Erasmusa szkoła, Istituto Comprensivo Assisi 2. Około godziny dziewiętnastej przybyliśmy na miejsce, zostaliśmy odebrani przez rodziny goszczące i udaliśmy się do ich domów na pierwszą, powitalną kolację.

Czwartek przebiegł pod znakiem zapoznawania się z włoskimi uczniami, tutejszą szkołą i zwiedzaniem Asyżu, leżącego na wzgórzu w sąsiedztwie Santa Maria degli Angeli. Rankiem przybyliśmy do IC Assisi 2, by na pierwszych zajęciach stworzyć z włoską młodzieżą plakaty opisujące rzeczy, które nas łączą i dzielą (np. kultura, system szkolny, ulubione filmy i książki). Następnie udaliśmy się na salę gimnastyczną, by pograć w siatkówkę. Po południu zjedliśmy lunch i przez stację kolejową (gdzie czekaliśmy na przyjazd grupy hiszpańskiej) wyruszyliśmy w kierunku Asyżu. Zwiedziliśmy m.in. imponującą Bazylikę św. Franciszka i niezwykłe uliczki miasta, będące przykładem architektury starożytnej i średniowiecznej.

W piątek odbyła się oficjalna „ceremonia otwarcia”, z udziałem wszystkich uczniów szkoły-gospodarza. Zespół z Włoch zaprezentował tańce do polskich i hiszpańskich piosenek, a dyrektor szkoły powitał nas bardzo serdecznie. Po południu odwiedziliśmy wyżej leżące części Asyżu i spotkaliśmy się z przewodniczącą rady tego miasta, od której dostaliśmy pamiątkowe dyplomy. Mogliśmy podziwiać także Piazza del Comune, czyli główny rynek miejski, a także zwiedziliśmy Museo e Foro Romano, gdzie zapoznaliśmy się z pozostałościami po rzymskim placu istniejącym w Asyżu. Pod koniec dnia uczestniczyliśmy w niecodziennych zajęciach – malowaniu fresków. Pod okiem doświadczonej nauczycielki stworzyliśmy antycznymi technikami obrazy przedstawiające kiść winogron i otaczające ją liście.

Następne dni spędziliśmy bardzo aktywnie. W sobotę odbył się finał międzynarodowego konkursu wiedzy o antyku, w formie gry planszowej. Zostaliśmy losowo podzieleni na zespoły i rozpoczęliśmy rozgrywkę. Po dwóch godzinach gry, Włosi zdecydowali o przyspieszeniu ostatecznego rozstrzygnięcia przez rzut kostką. Zwycięzcą okazała się drużyna, której członkami ze strony polskiej byli Max Furgał i Maciej Leśniewicz. Całą niedzielę spędziliśmy w Spello, miasteczku leżącym niedaleko Asyżu. Spotkaliśmy tam grupę rekonstrukcyjną, która wcieliła się w rolę rzymskich legionistów. Poznaliśmy sposób organizacji armii rzymskiej, jej uzbrojenie i proces stawania się legionistą. Na koniec każdy otrzymał pamiątkowy medalion. Następnie zwiedziliśmy resztę urokliwego Spello i zjedliśmy obiad z tradycyjnym, rzymskim menu. Pod koniec wizyty mieliśmy okazję odwiedzić ruiny willi z czasów antycznych. Poniedziałek był ostatnim dniem, który spędziliśmy w Santa Maria d. Angeli. Rano odwiedziliśmy Bazylikę w tym mieście, a po południu stworzyliśmy swoje własne mozaiki, wieczorem zaś odbyła się pożegnalna kolacja. Mieliśmy na niej szansę na jeszcze mocniejsze zintegrowanie się z naszymi zagranicznymi koleżankami i kolegami. We wtorek rano pożegnaliśmy się z rodzinami goszczącymi i wyruszyliśmy do Rzymu. Stolica Włoch wywarła na nas niesamowite wrażenie. Odwiedziliśmy m.in. plac św. Piotra, Panteon, Forum Romanum i oczywiście Koloseum. Późnym popołudniem przyszedł czas na ostateczne pożegnanie z włoską grupą. Rozstanie było trudne, bo przez cały tydzień dobrze się i bardzo zintegrowaliśmy. Ostatnią noc spędziliśmy w hostelu, wraz z Hiszpanami. Rano również z nimi musieliśmy się pożegnać, by na 9:30 udać się na lotnisko Rzym-Ciampino. O godzinie 11:35, bez opóźnień wylecieliśmy w stronę Poznania. Wylądowaliśmy punktualnie, pełni wrażeń i niezwykłych wspomnień, a także z wieloma cennymi refleksjami.

Wyjazd do Włoch był dla mnie niezapomnianym przeżyciem. Przez cały tydzień poznałem grono ciekawych ludzi, z którymi, co ważne, mam nadzieję nadal utrzymywać kontakt. Zwiedziłem niezliczoną ilość niezwykłych  miejsc, od Asyżu począwszy, na Rzymie kończąc. Bardzo cennym doświadczeniem był też pobyt u włoskiej rodziny, u której panowała świetna atmosfera, a godziny spędziłem na rozmowach z jej członkami. Udało mi się podszkolić swój angielski, co będzie przydatne w przyszłości na tego typu wyjazdach. Życzę innym uczniom tak interesujących doświadczeń i zachęcam do udziału w następnych wyjazdach J.