Przedmiotowy system oceniania z matematyki, fizyki i chemii
Przedmiotowy system oceniania (matematyka, fizyka, chemia)
Na lekcjach matematyki oceniane będą:
- zapowiedziane prace klasowe 0 - 20p + 2p zadanie dodatkowe
- zapowiedziane sprawdziany 0 – 10p + 1p zadanie dodatkowe
- kartkówki 0 – 5p
- zapowiedziane kartkówki powtórzeniowe 0 – 5p ( w przypadku gdy uczeń otrzyma z takiej kartkówki mniej niż 3p zobowiązany jest do pisania jej do momentu, aż uzyska ocenę minimum 3p/5p; każda ocena z tych kartkówek jest oceną cząstkową)
- zadania domowe 0 – 5p
- praca na lekcji ( w parach , grupach) 0 - 5p
- odpowiedź ustna 0 – 5p
- projekty 0-10p
- zadania dodatkowe (nieobowiązkowe) – 0-5%
- kartkówki powtórkowe, testy powtórzeniowe ( klasa 8 i klasa III gimnazjum)
a)Prace klasowe przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu. Prace klasowe planuje się na zakończenie określonej partii materiału.
Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
Przed każdą pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy. Każdą pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.
b)Sprawdziany przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu kilku jednostek lekcyjnych ( obejmujących partie materiału większa niż trzy jednostki lekcyjne)
Zadanie dodatkowe na pracy klasowej lub sprawdzianie jest sprawdzane , gdy uczeń otrzyma przynajmniej 85% punktów z części obowiązkowej.
c)Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu ( 3 ostatnie lekcje). Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę: zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem, prawidłowe posługiwanie się pojęciami, zawartość merytoryczną wypowiedzi, sposób wypowiedzi.
d)Zadanie domowe jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji. Pisemną pracę domową uczeń wykonuje w zeszycie, zeszycie ćwiczeń lub w innej formie zleconej przez nauczyciela.
e) kartkówka jest pisemną formą sprawdzenia umiejętności i wiedzy ucznia z materiału obejmującego trzy ostatnie lekcje. Nie musi być zapowiadana ( nie dotyczy tkartkówek powtórzeniowych opisanych powyżej).
f) Prace dodatkowe – można do nich zaliczyć prace wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Oceniając ten rodzaj pracy uczniów, nauczyciel zwraca uwagę m.in. na: poprawność merytoryczną, estetykę wykonania, wkład pracy, pomysłowość.
g)Projekty-długoterminoweprace wykonywane indywidualnie lub grupowo na zadany lub samodzielnie wybrany temat, obejmujące planowanie, wykonanie oraz prezentację w ustalonej formie.
Suma uzyskanych punktów ( ocen cząstkowych) jest przeliczana zgodnie z następującym systemem procentowym:
Procentowo Ocena
Od 100% celujący (6)
90% - 99% bardzo dobry (5)
75% - 89% dobry (4)
50% - 74% dostateczny (3)
35% - 49% dopuszczający (2)
do 34% niedostateczny (1)
Do pracy na lekcjach matematyki potrzebne będą: podręcznik, zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń, przybory na matematyce ( linijka, ekierka, zatemperowany ołówek, kątomierz, cyrkiel)
Na lekcji matematyki uczeń ma prawo:
-
dwa razy w ciągu semestru być nieprzygotowanym do zajęć ( tzw.N). Nieprzygotowaniem jest zarówno brak zadania domowego jak i nieznajomość materiału z trzech ostatnich lekcji.. Za każde kolejne nieprzygotowanie.
( np. brak zadania domowego) uczeń otrzymuje 0p/5p.
-
dwa razy w ciągu semestru zgłosić brak zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, przyborów lub innych materiałów uniemożliwiających pełne i aktywne uczestnictwo w lekcji – otrzymuje wówczas tzw. minus„ – „ Trzeci minus za nieprzygotowanie skutkuje otrzymaniem przez ucznia 0p/5p (brak zeszytu ćwiczeń bądź zeszytu przedmiotowego, w którym powinno być wykonane zadanie domowe traktujemy jako nieprzygotowanie do zajęć skutkujące otrzymaniem „N” )
-
zgłosić, że nie rozumie danego tematu. Uczeń może wtedy uzyskać pomoc ze strony nauczyciela po lekcjach lub przed lekcjami, ustalając termin z nauczycielem.
-
poprawiać prace klasowe, gdy zdobędzie 50% lub mniej punktów. Poprawę pracy uczeń pisze w umówionym terminie. Z poprawy uczeń może uzyskać 75% punktów, które można było uzyskać w pierwszym terminie. Wybraną pracę kontrolną – raz w półroczu – uczeń może poprawiać w pełnym zakresie punktów, niezależnie od liczby punktów uzyskanych w pierwszym terminie. Na poprawie maksymalnej nie ma zadań dodatkowych, czyli maksymalnie można uzyskać 20 pkt.
Poprawa pracy klasowej powinna odbyć się w terminie dwóch tygodni od daty jej oddania.
-
wykonywać zadania dodatkowe, prace projektowe. Zadania dodatkowe powinny być oddawane na kartce A4 ( lub w innej ustalonej formie) w uzgodnionym terminie, po terminie nie będą przyjmowane.
W przypadku nieobecności ucznia w dniu oddawania prac dodatkowych, uczeń powinien dostarczyć ją pierwszego dnia obecności w szkole.
W przypadku nieprzygotowania do prezentacji/oddania projektu / pracy długoterminowej uczeń/uczniowie mają prawo zaprezentować dany projekt/ oddać do oceny pracę w ciągu trzech dni od ustalonego terminu, jednak uzyskują wtedy 75% możliwych do zdobycia punktów.
-
zdobyć dodatkowe punkty procentowe ( do 5% w sumie i nie więcej w ciągu jednego półrocza) za: samodzielne wykonanie zadań dodatkowych, wyraźny postęp w nauce, szczególną aktywność na zajęciach, rozwiązanie niekonwencjonalnego problemu lub inne osiągnięcia wskazane przez nauczyciela.
Na lekcji matematyki uczeń ma obowiązek:
-
być przygotowanym do lekcji: mieć zeszyt przedmiotowy z zadaniem domowym, podręczniki, przybory ( zawsze je posiadać)
-
zgłaszać brak zadania domowego na początku lekcji, zgłoszenie braku zadania domowego w trakcie lekcji lub pod koniec skutkuje otrzymaniem oceny 0p/5p
-
uważać, reagować na polecenia nauczyciela i wykonywać notatki
-
uzupełnić zaległości w przypadku nieobecności ( uzupełnić zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń oraz umówić się na osobny termin kartkówki lub sprawdzianu, jeśli taki miał miejsce )
-
poprawiać pracę klasową lub sprawdzian, jeżeli uzyskał poniżej 35% (otrzymał ocenę niedostateczną).