Przedmiotowy system oceniania z W-Fu
Ocena z wychowania fizycznego winna być wypadkową czterech składowych: chęci to znaczy wysiłku wkładanego w wywiązywanie się z zadań, postępu, czyli poziomu osiągniętych zmian w stosunku do diagnozy początkowej, postawy, czyli stosunku do partnera, przeciwnika, zaangażowanie w przebieg zajęć, stosunek do własnej aktywności oraz rezultatu, czyli informacji o osiągniętych wynikach w sportach wymiernych, dokładności wykonania zadania, poziomu zdobytej wiedzy.
Ponieważ w edukacji fizycznej występują równolegle dwa procesy: kształcenie fizyczne, czyli kształcenie ciała (umiejętności i sprawności) i kształcenie na temat ciała (wiedza), oraz wychowanie (wartości, postawy, przekonania), ocenie powinno podlegać zarówno zdobywanie umiejętności i wiadomości, jak i postawa ucznia.
Dlatego poniżej została przedstawiona propozycja przedmiotowego systemu oceniania dla drugiego etapu edukacyjnego oraz kryteria oceny:
Ocena celująca (6) – uczeń:
- Wykazał wysoki poziom, zdobywając sumę 100% za zadanie dotyczące uczestnictwa i zaangażowania w lekcji WF.
- Opanował wiedzę i umiejętności obowiązujące w programie nauczania na poziomie celującym.
- Podczas sprawdzianów wykazał się wysokim poziomem opanowania umiejętności i wiadomości, które potrafi wykorzystać w praktycznym działaniu.
- Systematycznie doskonali swoją sprawność motoryczną i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu.
- Zajmuje punktowane miejsca w zawodach ogólnopolskich, wojewódzkich i miejskich – reprezentuje szkołę na zawodach sportowych.
Ocena bardzo dobra (5) – uczeń:
- Wykazał znaczny poziom, zdobywając 90% - 99% za poszczególne zadanie dotyczące uczestnictwa i zaangażowania w lekcji WF;
- Całkowicie opanował materiał programowy, zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie.
- Podczas sprawdzianów wykazał się wysokim poziomem opanowania umiejętności i wiadomości, które potrafi wykorzystać w praktycznym działaniu.
- Systematycznie doskonali swoją sprawność motoryczną i wykazuje duże postępy w osobistym usprawnianiu.
- Bierze aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych, nie jest to jednak działalność systematyczna.
- reprezentuje szkołę na zawodach sportowych.
Ocena dobra (4) – uczeń:
- Wykazał się średnim poziomem, zdobywając od 75% - 89% z poszczególnych zadań dotyczących uczestnictwa i zaangażowania w lekcji WF.
- Opanował wiadomości i umiejętności na poziomie minimum programowego, ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość dokładnie z małymi błędami technicznymi.
- Posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela, dysponuje dobrą sprawnością motoryczną.
- Bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych, nie jest to jednak działalność systematyczna.
Ocena dostateczna (3) – uczeń:
- Wykazał się przeciętnym poziomem, zdobywając sumę od 50% - 74% za poszczególne zadanie dotyczące uczestnictwa i zaangażowania w lekcji WF.
- Dysponuje przeciętną sprawnością motoryczną, ćwiczenia wykonuje niepewnie, z dużymi błędami technicznymi.
- Wykazuje małe postępy w usprawnianiu motorycznym.
- W jego wiadomościach z zakresu kultury fizycznej są znaczne luki – nie potrafi wykorzystać tego, co umie w praktycznym działaniu.
Ocena dopuszczająca (2) – uczeń:
- Wykazał się miernym poziomem, zdobywając od 35% - 49% za poszczególne zadanie dotyczące uczestnictwa i zaangażowania w lekcji WF.
- Niedostatecznie opanował materiał programowy, ma w nim poważne luki.
- Posiada małe wiadomości z zakresu kultury fizycznej, nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną.
- Jest mało sprawny fizycznie, ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami.
- Na zajęciach przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego, ma niechętny stosunek do ćwiczeń.
Ocena niedostateczna (1) – uczeń:
- Wykazał się niskim poziomem, zdobywając sumę poniżej 34% za poszczególne zadanie dotyczące i zaangażowania w lekcji WF.
- Potrafi tylko odwzorować ćwiczenia – podawane przez współćwiczącego lub nauczyciela, nie przywiązuje wagi do własnej sprawności.
- Podczas sprawdzianów i testów wykazał się bardzo słabym poziomem opanowania umiejętności i wiadomości oraz nie potrafi ich wykorzystać w praktycznym działaniu.
- Charakteryzuje się niewiedzą w zakresie kultury fizycznej.
- Ma lekceważący stosunek do zajęć i nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu.
Ocena punktowa miałaby polegać na gromadzeniu przez ucznia punktów, a następnie na koniec semestru i roku szkolnego, przeliczenie całego dorobku i przełożenie na 6-cio stopniową skalę tradycyjnej oceny szkolnej. Ma ona przede wszystkim na celu podkreślenie znaczenia czynnego udziału w zajęciach wychowania fizycznego. Uczniom, ocena powinna umożliwić samorealizację poprzez poznanie własnej sprawności, wyzwolić motywację do samodoskonalenia się.
W oparciu o Szkolny System Oceniania zostały opracowane zasady punktowego oceniania osiągnięć uczniów z zakresu wychowania fizycznego:
- Największy nacisk jest kładziony na czynny udział ucznia w obowiązkowych zajęciach z w-f .
- Aktywność ucznia ( 20 pkt.) – ocena na semestr
- Jeśli uczeń przystąpi do sprawdzianu lub zadania ruchowego, już za podjęcie próby otrzymuje co najmniej jeden punkt.
- Nauczyciel punktuje obecność ucznia, który jest przygotowany do lekcji wychowania fizycznego ( uczeń posiada strój sportowy). Uczniowie na początku roku szkolnego dostają 20 punktów. To od nich samych zależy dorobek punktowy na koniec semestru. Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do zajęć – 2 razy w semestrze, dostaje N Kolejne nieprzygotowanie – odejmujemy z puli (20/20 pkt) - 2 pkt.
- Udział w zawodach międzyszkolnych, również daje uczniowi szanse na zdobycie dodatkowych punktów do 5%.
- Dodatkowo premiowany jest postęp ucznia ( zależy to do wcześniejszych wyników, czy rezultatów).
- Punkty ustalone przez nauczyciela za obowiązkowe zadania kontrolno-sprawdzające ucznia - do 10 pkt.
- Nauczyciel może przyznać DODATKOWE do 5 % na koniec semestru za SZCZEGÓLNĄ SUMIENNOŚĆ I PRACOWITOŚĆ W STOSUNKU DO SWOICH MOŻLIWOŚCI lub za zadanie dodatkowe.
Ocena roczna przeliczana będzie z sumy w pierwszym i drugim semestrze z zachowaniem zasady procentowej.
USTALENIA SZCZEGÓŁOWE:
- Jeśli z przyczyn losowych uczeń nie brał udziału w sprawdzianie z całą klasą, to może to uczynić w terminie ustalonym z nauczycielem
- Poprawianie sprawdzianu jest dobrowolne
- Poprawa musi odbyć się w terminie 2 tygodni od daty sprawdzianu.
- Uczeń ma prawo do poprawy jednego wybranego sprawdzianu w semestrze na maksymalną ilość punktów 100% (na poprawie nie ma zadań dodatkowych, niezależnie od ich liczby, otrzymanej ze sprawdzianu w pierwszym terminie
- Prawo do poprawy pozostałych sprawdzianów mają tylko uczniowie, którzy z pierwszego terminu sprawdzianu otrzymali poniżej 51% i mogą otrzymać najwyżej 75%. Jeżeli z poprawy uczeń uzyska większą liczbę punktów niż na sprawdzianie, to dolicza się tylko różnicę punktową. Jeżeli z poprawy uczeń uzyska mniejszą liczbę punktów niż na sprawdzianie, to zostaje punktacja pierwotna
Zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego
Uczeń i rodzice zobowiązani są do zgłaszania nauczycielowi w-f wszelkich przeciwwskazań do wykonywania ćwiczeń (przebyte choroby, urazy). Każda niedyspozycja ucznia musi być potwierdzona przez rodzica na piśmie (za wyjątkiem nagłych wypadków). W innym przypadku będzie uznawana za brak stroju. Dłuższa niedyspozycja (więcej niż jeden tydzień)ucznia musi być udokumentowana zwolnieniem lekarskim
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego na czas określony. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii, o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza. W przypadku zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się zwolniony.